Psychika

Seniorze, starość to też radość! Bądź optymistą!

Pani opiera łokieć o książki, drugą ręką podpiera podbrudek, miejsce - biblioteka

Dobre zdrowie fizyczne, zależy również od sfery emocjonalnej. Stare przysłowie mówi, że starość to nie radość. Jednak nic bardziej mylnego. Jesień życia może być pogodnym, przyjemnym i pełnym nowych wyzwań okresem w życiu. Seniorze, nie daj się chandrze i poczuj się spełniony! Nastawienie do życia w dużej mierze zależy od wieku seniora. Optymistów jest więcej wśród osób między
65. a 79. rokiem życia, mniej zaś w wieku 80 lat i więcej. Tylko 7% Seniorów przyznaje, że ma negatywne nastawienie do życia.
Z kolei najważniejszymi osobami w życiu seniorów są dzieci, współmałżonek/partner i wnuki, ale nie tylko. Badania nad optymizmem seniorów wskazują, że równie ważne jak relacje rodzinne, są satysfakcjonujące relacje rówieśnicze – przyjaciele, sąsiedzi, znajomi.

Seniorze, bądź optymistą i zadbaj o swoje zdrowie psychiczne! Jak możesz to zrobić?

  • Postaw sobie cel! - musisz poczuć, że masz po co wstać rano z łóżka. Rób coś, co będzie sprawiać Ci radość.
    Nie wycofuj się z życia społecznego i zapragnij nadal pozostać aktywny. Jak pozostać aktywnym? Zajrzyj do zakładki AKTYWNOŚĆ.
  • Bądź potrzebny! - zadbaj o swoje wnuki lub wnuki swoich sąsiadów. Odciąż w życiu codziennym swoje dzieci, które w dobie gonienia za karierą, nie zawsze znajdują czas na to, co ważne. Spędzaj czas z maluchami i ucz je świata. Przekazuj im swoją wiedzę i doświadczenie. A może wolontariat? Możliwości jest wiele! Zajrzyj do zakładki WSPÓŁPRACA.
  • Znajdź pasję! – Seniorze, marzyłeś o malowaniu, śpiewaniu czy zgłębianiu sztuki sklejania modeli statków? Teraz masz na to czas i możesz rozwinąć swoje zainteresowania. Pamiętaj, że wiek nie jest przeszkodą i nie ma czego się wstydzić. Miejsc, które pomogą Ci realizować swoje pasje jest wiele – wystarczy tylko poszukać.
  • Pozostań aktywny zawodowo! – być może emerytura i zbyt długi odpoczynek nie kojarzą Ci się zbyt interesująco? Z pewnością jesteś znakomity w tym, co robiłeś zawodowo przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Pozostań aktywny w tym obszarze i naucz młodych „jak to się robi!”.
  • Spotykaj się z innymi! - pęd życia oraz natłok informacji mogą powodować w dzisiejszym świecie zagubienie wśród seniorów.
    W związku z tym bardzo często osoby starsze izolują się we własnych domach. Brak kontaktu z innymi ludźmi może negatywnie wpływać na sferę psychiczną, powodować osamotnienie, snucie różnych, negatywnych scenariuszy czy rozpamiętywanie przeszłości. Samotność zwiększa prawdopodobieństwo śmierci nawet o 26 %. Brak relacji z innymi jest tak samo szkodliwy
    dla zdrowia jak palenie 15 papierosów dziennie.
  • Postaw na ruch! – aktywność fizyczna, szczególnie uprawiana w towarzystwie innych osób, poprawi nie tylko stan Twojego zdrowia, ale i wydzieli endorfiny, które odpowiedzialne są za dobre samopoczucie. Jeśli nie wiesz, jak włączyć aktywność fizyczną do swojego życia, zajrzyj do zakładki RUCH.

Wśród czynników wymienianych jako istotne dla dobrostanu i pozytywne nastawienie do życia jest także dbanie o zdrowie, zabezpieczenie materialne (niezależność ekonomiczna) oraz regularna aktywność umysłowa.

Poznaj 5 zasad zachowania sprawnej głowy i optymizmu w wieku senioralnym.

  1. Interesuj się światem i ucz się nowych, pasjonujących Ciebie rzeczy.
  2. Dbaj o to, aby mieć dobre relacje z bliskimi Ci osobami i jak najczęściej się z nimi spotykaj.
  3. Codziennie ćwicz swoje ciało, w taki sposób, jaki sprawia Ci największą przyjemność.
  4. Zaangażuj się w jakąś aktywność, która da Ci cel do realizacji i poczucie spełnienia.
  5. Doceniaj każdy dzień za to, co dobrego Cię w nim spotkało.

 

Tekst przygotowany we współpracy z Urszulą Kłosińską – ekspertem kampanii „Zdrowy Senior” w zakresie psychologii.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

Departament Nadzoru Podmiotów Leczniczych
i Ochrony Zdrowia

ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice

siedziba: ul. Reymonta 24

tel. +48 (32) 77 40 953, 954
fax +48 (32) 77 40 906
e-mail: zdrowie@slaskie.pl

godziny pracy: 7:30 - 15:30

Powrót na początek strony